Rabu, 27 Oktober 2010

Kek Ada Kepala!

Hahahahaha!Entah nape excited ungguh aku sampaikan sanggup buat dua post untuk hari nie..Kalau post yang tadi dah sedih2,sekarang aku nak wat post yang best sikit and kalau boleh nak share ngan korang.Bukan apa,bila aku tengok cerita My lovely Sam Soon uh,aku teringat lak nak buat post nie memandangkan cerita tu pasal anak dara tua yang pandai buat kek!

Pernah dengar tak pasal kek kepala meja?ha..sebenarnya aku pun baru tahu pasal kek nie masa aku tengok berita kat tv3 pukul 1.30 petang masa raya hari tu.Kek ini bukan sebarang kek tau!Sebenrnya kek ini merupakan kek biasa yang diletak icing cantik2 dan pelbagai hiasan kat atas kek tu.Kek ini biasanya diletakkan masa hari raya dekat atas meja makan bersama dengan makanan2 lain.Masa tahun 40-an dan 50-an dulu,amalan meletakkan kek ini sangat terkenal!Yang istimewanya pasal kek ini adalah kek ini harus dibuat oleh anak dara yang ada kat dalam rumah tu.Jadi,kalau ada 10 orang anak dara yang dah besar kat dalam rumah tu,maka ada 10 lah kek kepala meja.Cara nie macam nak promosikan anak dara kat dalam rumah tu la.Tapi barang diingat,jangan potong sebarang potong!Kebiasaanya,orang yang memotong kek ini terdiri daripada orang2 yang berkenan dengan anak dara dalam rumah itu.Mereka akan memotong kek itu sebagai tanda berkenan dengan anak dara tersebut dan meletakkan sedikit duit dibawah alas kek itu sebagai tanda setuju dan cenderahati.Huhuhuhu..Sekarang masih ada juga yang mengamalkan adat ini,tapi kebanyakannya akan tanya kat boyfriend masing2 bila nak datang as a sign nak bagitau kat parents diorang yang ada orang dah berkenan kat anak dara mereka!Tujuan kek ini dibuat adalah untuk menunjukkan kepada bakal mertua ataupun orang yang datang bertandang itu bahawa anak mereka telah pandai memasak dan boleh dijadikan menantu!

Contoh kek kepala meja

Mula2 aku dengar benda memang excited n rasa unik sangat cara orang dulu2 nak promosi anak dara dorang dengan cara yang halus.
Soalan:Macam mana nak bezakan tuan yang buat kek itu kalau ada ramai anak dara dan kek kepala meja
           kat dalam rumah tu??

Jawapan:Kek itu biasanya akan dihidangkan apabila tetamu datang.So orang yang buat kek itu akan
              hidangkan kek itu sendiri.So,pandai2lah tengok yang mana berkenan dan jangan salah potong
              sudah!
Hahahaa!unikkan??Aku pernah ternampak kek kepala meja nie kat rumah kenalan keluarga mak aku kat Klang masa raya hari tu..Masalahnya diorang tak ada anak dara pun kat dalam rumah tu.Semua anak teruna!hahahahaha!Sebenarnya,kek yang diletak atas meja tuan rumah yang aku pergi tu hanyalah kek kepala meja hiasan yakni kek kepala meja yang tipu la.Bukan untuk dimakan tapi sebagai hiasan meja makan di hari raya!Jadi begitulah keunikan dan kehalusan budaya orang2 Melayu.Sambil menjamu tetamu makan,mereka memperkenalkan 'harta' mreka dengan cara yang begitu halus.Aku bangga jadi anak Melayu!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan