Sabtu, 23 Oktober 2010

Futuristika

Semilir dongengan mari dipalu,
  Bulan kuharap jatuh ke riba;
Apa diharap masa nan lalu,
  Hadapan menanti menunggu tiba.

Huh!Berpeluh nak wat pantun balik setelah setahun otak aku beku.Hahahaha!Hari ini aku nak cakap pasal masa hadapan.Masa aku nak ambil SPM dulu semua cikgu kaunseling dengan penceramah yang datang kat sekolah mesti akan cakap tentang peri pentingnya mempunyai perancangan masa hadapan setelah kita menduduki SPM.Hurm,bagi aku,aku ada perancangan aku yang tersendiri.Tetapi harus aku sematkan dalam hati bahawa hanya Allah yang akan menentukan takdir aku nanti.Walau bagaimanapun,aku akan teruskan dengan usaha untuk melaksanakan perancangan yang telah aku rangka selama ini.


Baiklah.Hari nie aku rasa macam best and nak share aku punya impian kat semua yang membaca aku punya post untuk hari nie.Pertama sekali mestilah aku nak jadi seorang peguam yang berjaya!Tapi sebenarnya aku bukanlah nak betul2 jadi peguam sepanjang hayat aku.Aku cuma nak jadi peguam sampai aku rasa aku dah kutip sikit sebanyak pengalaman jadi peguam.Lepas tu,aku ingat aku nak sambung pengajian aku untuk jadi pensyarah dalam bidang undang-undang.Bila aku dah jadi pensyarah dan berjaya simpan duit sampai cukup untuk aku laksanakan impian aku yang kedua aku akan laksanakan.Impaian kedua aku ialah untuk hantar mak bapak aku naik haji dan kalau boleh aku nak pergi sekali dengan diorang.Lepas semua tu selesai,aku nak round Europe!Tempat pertama aku nak tuju mestilah Holland!Lepas tu aku nak jalan2 kat Vienna,Italy,New Zealand dan mana2 negara Eropah yang sempat aku pergi.Semua nie kalau boleh aku nak laksanakan sebelum aku kahwin.Bukan apa,bila aku dah kahwin,aku nak fully concentrate dengan keluarga yang aku baru nak bina.Insyaallah,kalau aku ada rezeki aku nak jugak bukak satu butik dengan jenama aku sendiri.Kalau boleh aku nak bukak butik tudung n baju muslimah.Konsep yang aku impikan ialah konsep moden tetapi dalam masa yang sama mengikut garis panduan syarak.Barangan yang dijual dalam butik yang aku impikan ini adalah mampu untuk dimiliki oleh semua orang tanpa mengira perbezaan pendapatan!Lepas semua2 ini barulah kahwin masuk dalam list aku..Tapi mungkin yang bukak butik uh akan muncul lepas aku kahwin la kot sebab mungkin ambil masa untuk aku setup butik dengan jenama aku sendiri.Karang x kahwin pulak anak pak cik Annual nie!hisy!nauzubillah!

Macam nielah lebih kurang konsep butik yang aku idamkan!

Cakap pasal kahwin ,aku macam nak share gak ngan korang pasal ciri2 future husband yang aku idam2kan!hurmm....hahahahahaha!Harus aku ingat sekali lagi bahawa ini semua terletak dalam pertimbangan Allah S.W.T...Cuma sebagai manusia aku x boleh lari daripada mengimpikan sesuatu yang istimewa dalam hidupku!Ok,ciri2 yang aku paling sukai untuk ada dalam diri seorang lelaki ialah lelaki yang pada dasarnya x nampak yang dia itu tinggi agamanya tetapi apabila dia bertutur kata2nya penuh hikmah dan perbuatannya luhur namun terpelihara daripada pandangan mata kasar orang..Hanya mereka yang mengenalinya akan mengetahuinya.Maksud aku kat sini,aku suka lelaki yang warak tapi cool jek bila dengan khalayak ramai.Warak dia hanya nampak di pandangan Allah S.W.T..Lepas tu,aku mengimpikan seorang lelaki yang berjari runcing dan berkaca mata!Aku x tau kenapa tapi aku memang suka tengok lelaki yang macam tu.Tapi bukan semua lelaki yang bercermin mata aku suka(sebenarnya bahaya wat statement nie sebab kawan2 laki aku ramai yang pakai cermin mata!haduihhh..)tetapi yang tertentu sahaja yek.HAHAHAHA!Pasal jari runcing tu aku rasa macam smart pulak tengok lelaki yang berjari panjang.Walaupun ada yang kata kalau lelaki yang jarinya runcing nampak macam jari perempuan,tapi bagi aku ada perbezaan antara runcingnya jari perempuan dengan runcingnya jari lelaki.Kalau lelaki biasanya mereka yang berjari runcing bentuk jarinya lebih panjang dan kurus,tapi kalau perempuan jarinya lebih pendek dan agak berisi walaupun nampak runcing.Oh!lagi satu,biasanya bila aku tengok lelaki aku x akan nilai dari rupa dia dulu.Walaupun mulut aku cakap orang tu handsome ke kacak ke,tapi tu sume kat mulut jek.Kriteria yang aku akan pandang pada seorang lelaki yang aku pandang ialah kakinya!Kalau orang dulu2 nak pergi meminang anak dara orang,biasanya mereka akan tengok kaki anak dara tu dengan tandas kat rumah tu(nie menurut cerita arwah nenek aku la).Kalau kaki anak dara tu bersih dan x berdaki,tandas rumah dia pun bersih,maka boleh dianggap bahawa anak dara itu seorang yang pembersih begitu juga dengan keluarganya.Bagi aku ada juga kebenarannya sebab kalau kita mandi n macam mandi kerbau jek mesti kita x akan belek keseluruhan badan kita tu dan akan ada part yang kita lupa nak 'touch up' terutama sekali kaki sebab dia kat bawah.Jadi kalau kaki lelaki tu aku pandang berkarat semacam jek,aku tau 'dia nie mesti belek muka jek setiap hari sebab nak control handsome,tapi yang lain setahun sekali agaknya baru nak belek!'Paling aku menyampah kalau kuku kaki mengalahkan kuku pontianak,siap pakej dengan karat warna hitam lagi kat dalam kuku tu!euwwww!Jadi,kesimpulannya kalau aku tengok laki,aku akan pandang kaki dia dulu walau macam mana handsome sekali pun dia.Kalau x handsome pun,x putih gebu pun tapi kaki dia terjaga rapi,bersih,maknanya dia prihatin terhadap diri dia.Itu bagi aku la...Ha!itu antara ciri2 yang aku harap ada pada bakal suami aku nanti..Bukan aku minta kesempurnaan cuma biarlah bakal suami aku melengkapi apa yang kurang pada diriku ini..


kalau handsome macam nie pon tapi kaki x bersih,huh!x hadap aku!(tapi kenichi matsuyama sangat comellll!)
 Begitulah angan2 yang aku impikan selama ini..Walaupun ada seorang kawan aku pernah cakap yang berangan nie akan melembabkan otak,tapi aku tetap akan berangan kerana angan2 akan menjadikan kita lebih bersemangat untuk meneruskan hidup dan merangka pelan seterusnya!Lagipun,berangan kan satu2nya perkara yang kita leh wat secara percuma kat dalam dunia ini selain daripada menghirup udara Allah ini.So,manfaatkanlah peluang yang ada!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan