Ahad, 17 April 2011

Tolooooooooooooooonnnggglaaaah!

Setelah sekian laam aku tak menulis di blog tersayang ini, hari ini aku dah dapat petunjuk nak tulis apa untuk entry terbaru aku. Bukan apa, selama nie aku dah kekeringan idea setelah marathon tulis blog oleh aku yang berlangsung selama aku selesai pengajian Asasi Undang-Undang ini. Tapi hari ini post aku lebih kepada nak menegur sikitlah.

Bukan apa, aku sekadar nak menasihati diri aku dan juga yang lain (insyaAllah) untuk lebih bersikap seperti junjungan kita Rasulullah S.A.W yang selalu berfikir dan menyiasat sesuatu perkara secara menyeluruh sebelum  menyimpulkan sesuatu keadaan. Apa yang aku dapat lihat sekarang ramai muda-mudi zaman sekarang sangat mudah buat kesimpulan sedangkan dia bukannya tahu semua benda. Memang betul kita kena dengar kedua-dua pihak dalam apa keadaa sekali pun, tapi biarlah apa yang kita dengari itu diperhalusi sehalus-halusnya. Bagi aku biarlah kita cuba untuk lakukan terlebih dahulu apa yang kita fikir orang lain patut buat tapi diorang tak buat. Ini lebih baik daripada kita cakap je orang ini tak adil, sucks dan sebagainya tapi apa yang kita buat hanyalah menyatakannya di facebook, twitter dan blog tanpa ada sebarang perlakuan fizikal yang kita lakukan untuk mengubah perkara tersebut. Bercakap memang mudah, mendengar dakyah memang mudah, meyebarkan dakyah juga memang mudah pada zaman sekarang, TETAPI melaksanakan yang payah!

Perasan tak apa yang aku cakap nie ada kena dengan dengan politik?? Inilah isunya, menggunakan laman sosial khasnya dan teknologi amnya sebagai tempat melemparkan pandangan politik dengan mengutuk sistem politik itu dan sistem politik ini. Kadang-kadang aku rasa memang betul apa yang British buat dulu dengan menyekat hak untuk rakyat bersuara, Sebabnya bila dah dapat kebebasan untuk bersuara, sesuka hati sahaja mereka melemparkan pandangan yang sinis tanpa ada bukti menyeluruh. Hanya bersandarkan kepada bukti buruk yang mereka nampak. Benar kata orang, sejuta kebaikan sekalipun orang tak akan nampak tapi sebesar zarah kesilapan orang akan ungkit sampai mati. 

Sudahlah gunakan laman sosial untuk berekspresi tentang ketidakpuasan hati terhadap sistem kerajaan negara, bila orang memberikan pendapat sendiri, dikatakannya tidak menggunakan otak dalam memberikan pendapat dan senang-senang nak label orang dengan persepsi mereka sendiri. APA NIE??? Toloooooooooooooooooooonnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnngggggggggggggglaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhh..
Macam mana nak ubah negara kalau diri sendiri pun tak boleh terima pendapat orang lain?? Inikah bakal pemimpin masa depan?? Pemimpin ikut kepala sendiri?? Andalah yang tentukannya!

Satu lagi, sekarang ni baru sahaja dikeluarkan statistik terbaru bahawa 1.9 juta Melayu layak mengundi masih belum mendaftar sebagai pengundi dan daripada hasil tinjauan yang dilakukan, ramai muda-mudi sekarang yang kurang kesedaran tentang pentingnya mendaftar sebagai pengundi dan mengundi terutamanya dalam kalangan bangsa Melayu! Ini bukan aku yang cakap tapi statistik itu sendiri yang menujukkan hasil yang sebegini. Kalau tak percaya silakanlah tengok semula siaran berita dan akhbar-akhbar yang lepas ataupun korang boleh tengok link ini :




See??aku bukan bercakap atau omong kosong tapi berdasarkan bukti sahih yang tak payah susah-susah perah otak untuk berfikir! Kalau macam ini, layakkah korang nak cakap pasal ketidakadilan dalam kepimpinan sekarang kalau diri sendiri pun masih lagi terawang-awang! Aku tak nak dikatakan sebagai memalukan diri sendiri dengan mengeluarkan kenyataan seperti ini sebab aku masih belum layak mengundi.. hahahahaha! Tapi pokok pangkalnya aku merasakan diusia seperti kita ini, kita masih mentah untuk menentukan siapa yang benar dan siapa yang salah. Apa yang kita boleh lakukan adalah dengan belajar bersungguh-sungguh dan bila tiba masa dan ketikanya gunakanlah pengalaman hidup yang telah kita dapati sepanjang kita melalui fasa hidup ini untuk mengubah mana yang perlu. itu pun tidak perlulah secara radikal, cukuplah sekadar melakukan mana yang termampu! Sekiranya semua orang melakukan dan melaksanakan apa yang dirasakan mampu membawa negara ke arah yang lebih baik sebelum berkata itu dan ini, aku pasti kita mampu membawa perubahan baik kepada negara! Lagi satu, biarlah perubahan yang ingin kita lakukan dan laksanakan itu tidak menyalahi norma dan undang-undang sedia ada!

p/s: Kalau nak cakap negara ini tidak ikut pentadbiran Islam yang sebenarnya, better watchout your statement sebab kalau negara ini ikut hukum hudud dah lama awok tu kena hukum tau sebab terang-terangan buat maksiat tayang diri dengan boyfriend!Jadi gunakan OTAK dulu sebelum berkonklusi ye!

2 ulasan:

  1. kalau kau jadi wakil rakyat, aku akan sokong kau. jangan risauuu :D cara kau berhujah, it's superb :)

    BalasPadam
  2. hahahaha!thanks tipah..but someone says i have to leran back how to read and understand..hahahaha!

    BalasPadam