Sabtu, 23 Julai 2011

Satu Impian Saya Dah Capai!

Gembira rasa hati bila kita dapat capai apa yang kita impikan selama ini. Begitu juga yang kualami apabila salah satu impian dalam Target 25 aku telah aku capai sebelum usia aku 25 tahun! Impian itu merupakan target aku yang keempat dalam list top 10 aku. HAHAHAHA! Menjejakkan kaki ke Terengganu! Seperti yang aku cakap sebelum ni, memang susah nau aku nak sampai ke Terengganu ni atas pelbagai sebab dan alasan. Walau bagaimanapun, takdir Tuhan lebih memihak kepada aku untuk melunaskan target itu sebelum usiaku mencecah 25 tahun untuk sampai ke tempat impian aku sejak dari kecik lagi!

Berkat usaha aku membanting tulang empat kerat aku dua bulan lepas, maka trip ini kurancang seawal bulan pertengahan bulan Jun lagi yakni sebulan sebelum tarikh keramat aku jejak kaki di bumi Terengganu! Disokong oleh kedua ibu bapaku memandangkan aku tidak pernah lagi ke sana dan juga diserikan lagi dengan kesudian Cik Izzah azhani dan Encik Nazreev untuk turut serta dalam kembara Puteri Mahkota Tak Jadi ini, maka kata sepakat diambil untuk mengambil penerbangan pergi balik Air Asia untuk ke Kuala Terengganu. Setibanya di sana aku bakal dibantu dan diuruskan oleh Cik Nazihan Athirah serba serbi! (serius rasa macam ambik agensi pelancongan pulak!)

Tiba hari yang dijanjikan, kami bertolak dengan pesawat Air Asia AK5384 ke Kuala Terengganu tepat pada jam 12.45 tengah hari (betul,memang on time Air Asia ni, lambat mesti kena tinggal~!). Layanan yang diberikan memuaskan (aku tak nafikan stewardess dia memang HOT kotttt,tapi aku kan straight , tak heran la kalo stewardess HOT tapi steward tak HOT~!). Disambut dengan landing yang menggoncang organ dalaman, maka kami pun SELAMAT tiba di Lapangan Terbang Sultan Mahmood, Kuala Terengganu. 10 minit kemudian, Ziehan pun tiba dan kami dikejutkan dengan seorang lagi tetamu di rumahnya(mula-mula ingatkan abang dia, baru nak try masuk jarum tapi tak sempat nak masuk dah patah jarum.. Adehh~) iaitu Encik Salman a.k.a tourist guide tak berbayar kitorang! HAHAHAHA!

Setelah menikmati hidangan lazat di rumah Ziehan, maka kami berehat sebentar bersama beg-beg kami di tempat penginapan masing-masing (Nazreev tinggal kat rumah rehat dekat dengan rumah Ziehan, aku dengan Izzah tinggal kat rumah Ziehan). Sejurus petang menjelma, kami di bawa bersiar-siar di kawasan sekeliling rumah Ziehan yang berdekatan dengan pantai! (aku tak ingat nama pantai tu~hahaha!) Tidak ketinggalan, kami turut menikmati juadah petang yang biasanya dinikmati oleh penduduk di kawasan Pantai Timur iaitu makanan laut celup tepung dan juga keropok lekor yang menjadi trademark negeri Terengganu. (Apasal aku bagi info macam Tourism Malaysia??) 

Hari kedua kami mulakan dengan melawat Masjid Kristal dan kawasan sekitarnya. Rombongan Che Kiah 2 dimeriahkan lagi dengan kehadiran Cik Najibah dan juga Encik Fitri sebagai Pembantu Penerangan Pelancong tak rasmi kami! Perjalanan diteruskan ke Muzium Negeri Terengganu yang merupakan muzium terbesar di Malaysia (sah, aku boleh buat part time dengan Tourism Malaysia~). Terasa nak putus semua urat kaki tawaf muzium ni! Pun begitu, Cik Izzah dan Encik Nazreev masih lagi bersemangat untuk menghayati sejarah! Tabik springgg! Tak rugi bawak diorang ni berjalan~! Lepas melawat muzium dan bersantap serta menunaikan kewajipan, kami meneruskan kembara ke Taman Tamadun Islam dengan menaiki basikal~ Dah lamo sei tak naik basikal jang!

Masjid Kristal yang marvellous cantiknya!

Muzium yang amatlah BESAR~

Ini dari tingkat paling atas muzium tu

Bukan dekat India ye, dekat Taman Tamadun Islam tu je~

Hari Ketiga kami temanya 'Pantai Sokmo'. Selepas dibawa menikmati nasi dagang yang sedap, kami dibawa ke tempat menjual keropok kering yang amatlah sedappppppp! Rugi pulak tak beli banyak! HAHAHA! Usai membeli, kami bergambar sebentar di sekitar kawasan Masjid Terapung Kuala Ibai sebelum bertolak ke rumah atuk Ziehan untuk menikmati juadah Roti Paung yang terkenal di Terengganu! Rasa tak payah cakaplah, SUPERB!!! Atuk dia pulak memang sporting!<---(Hello Darlingg~!) Tetiba teringat pulak kat arwah nenek aku, kalau dia ada lagi mesti best.... Lepas tu, shopping dekat Pasar Payang sampai urat kaki separuh tercabut dah. Nasib baik automatik sambung balik lepas lepak dekat Pantai Batu Burok sambil makan juadah negeri Terengganu; Sata, Pulut Lepa dan Keropok Lekor. Berselera Nazreev makan! Aku?? Kena sakat ada lah sebab tak makan makan sata yang memang ikan bahan asasnya~~ Memang kalah lah kan sebab 4 orang Terengganu lawan aku sorang!! Tapi aku tetap steady~ Hahahaha! Selepas itu, kami terus menuju ke Pantai Pandak (sorry kalau salah eja~!hahaha) yang sangat cantikkk!!!

Roti Paung~ Yummyyyyy!


Pantai Batu Burok

Tak senonoh sikit~hahaha

Pantai Pandak-cantik kan??


Sebelum pergi Pasar Payang kami tengok orang tenun songket dengan canting batik!

membeli belah di Pasar payang - tengok muka Izzah dengan Ziehan dah penat!
Malam tu, parents Ziehan belanja makan kat satu restoran ni. Nak dijadikan cerita, menu malam tu ada ikan siakap! Diorang ingat aku tak akan sentuh la ikan tu, tapi ikan siakap one of my favourite tau sebab tak ada tulang. Bukan aku tak makan semua ikan, tapi aku choosy sikit! Hahahaha! Fobia time kecik tercekik tulang! berselera semua orang makan sampai tiga kali Nazreev dengan Izzah bertambah nasi!hahahaha! Aku?? Makan nasi sepinggan pun berjam, jangan la berangan nak tambah! hahahaha!

Keesokannya kami pulang dengan berat hati menaiki pesawat Air Asia AK5381 seawal jam 8.15 pagi. Terharu sangat dengan layanan mesra yang diberikan sepanjang trip aku di Kuala Terengganu! Aku tak tahu macam mana nak describe tapi ini kenangan terindah yang akan aku ingat sampai bila-bila~ Thanks to all of you yang telah menjayakan impian aku ini; Cik Izzah Azhani dan Encik Nazreev (sebab sudi ikut aku jalan! sorry kalau tak best sebab bagi aku best~hahahaha!), Cik Nazihan dan Encik Salman serta Cik Najibah dan Encik Fitri (yang tak jemu-jemu layan karenah 'orang kampung' macam kitorang ni.. Hahahaha! Serta atas layanan superb korang!) serta parents Ziehan yang layan kami macam anak-anak sendiri! Mesti nak datang lagi Terengganu lepas ni! Harus! Wajib!

p/s: Lupa nak cakap, flight balik memang best! Steward yang hot lagi baik~ Landing yang sempurna daripada kapten yang friendly walaupun peylart oureng puwteyh..Dan penerbangan yang paling pantas pernah aku rasa sebab sampai awal 20 minit daripadsa waktu yang dijangkakan tiba. Hahahahaha! Tisu yang steward tu bagi, aku simpan sebagai kenangan! Nagahahahaha! Terbaekkk! Jom pergi Terengganu lagi!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan