Khamis, 16 Disember 2010

Mimpi atau Realiti??

Alkisah.. Maka tersebutlah satu kisah... Hikayat ini bukan rekaan.. Tapi satu kenyataan yang jelas nyata. Hahahahaha! Semalam merupakan hari yang sangat chaos untuk sesetengah daripada budak kelas aku. Ada yang hilang dompet la(acap), ada yang kusut(mun), ada gak yang asyik nak naik angin je semalam(aku la tu!). Despite having a bad day, aku, eika ngan mun sempat jugak menganyam dan menyulam tapi tak menyongket satu cerita yang kami bayangkan akan terjadi pada suatu hari nanti. Ceritanya pun bermula seperti berikut:

Pada suatu hari yang hening lagi damai, cuaca cerah yang redup dengan angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa (ceh,tak leh bla betul ayatnya!), satu kenduri kahwin berlangsung dengan gilang-gemilangnya. Majlis perkahwinan ni merupakan kenduri salah satu daripada penuntut-penuntut dalam kelas LWA02G nie. So, kalau dah nama pun yang kahwin tu kawan2 kitorang,sah-sah la penuh je muka budak kelas G dalam kenduri kahwin nie. Untuk menambah perencah, pengantin nie turut menjemput semua budak2 kelas gabung dengan kami masa semester kedua nie. Baru meriah katanya. Hahahaha! Baiklah, untuk memudahakan kerja semua yang membaca hikayat seribu satu malam nie, aku akan list kan watak2 yang terdapat kat dalam kenduri kahwin ni dan peranan mereka masa tu.

Dan watak-wataknya ialah:

  1. Pengantin perempuan dan pengantin lelaki: yang nie aku nak biar rahsia dulu. Kalau sape yang pandai,cuba teka siapakah gerangannya!
  2. Aku dan Din: Menurut kata mun dan eika(bukan aku tau!), Aku akan pegang watak sebagai pengapit untuk pengantin nie. dan kata mun, dia dapat bayangkan aku main selendang dengan din kat belakang pengantin masa diorang nak naik pelamin ala-ala cita hindustan gitu. Aku pun tak tahu kenapa mun boleh fikir macam tu. Well, biarlah dia dengan angan2nya. Nama pun berangan kan!
  3. Ziehan:Berdasarkan kajian dan analisa bukti-bukti yang telah kami bertiga lakukan, maka kami mengagak bahawa ziehan akan datang ke kenduri kahwin kawan kitorang nie dengan suami dan anak2 mungkin? Hahahaha! Sehingga updates yang terkini, kami menyasarkan bahawa ziehan mungkin akan datang dengan Encik Salman nya! Eika turut menambah yang ziehan akan datang bersama bakal anak baru yang bak kata Pn Nazida "satu 1/2 lagi dalam perut~". Ooops! sorry ziehan. Gurauan semata-mata! Tapi x tau la kalau nak jadi kenyataan kan??
  4. Kery: Ha,part kery nie best sikit sebab role dia dalam kenduri kahwin nie ialah sebagai pemegang payung pengantin! Berdasarkan ukuran yang telah kami bertiga buat,kami rasa kery lah orang yang paling sesuai untuk pegang payung pengantin yang kilau2 tu~! Sebabnya dia tinggi dan untuk menjimatkan tenaga, pengantin nie telah memutuskan bahawa kery akan duduk kat tengah2 antara pengantin perempuan dan pengantin lelaki sambil pegang payung berkilau tu. Dan of course la payung tu ditempah khas sebab nak muatkan dua2 pengantin sekali. Specially made for kery and the bride and groom!
  5. Shawn dan Daus: Oleh sebab kekurangan tenaga kerja,maka pengantin nie terpaksa ambil daus untuk bergandingan dengan shawn untuk pegang bunga manggar! Walaupun ada tendency untuk nampak pendek sebelah paras ketinggian bunga manggar itu diangkat, namun itu semua ditanggung beres sebab pengantin perempuannya bukan tinggi sangat. Rendah lagi dari daus tu. So, daus boleh duduk selari dengan pengantin perempuan.Kalau bagi shawn pegang payung pengantin dengan kery,nanti tak selari pulak ketinggian bunga manggar tu dengan ketinggian pengantin lelaki sebab dia nie ala2 renjung gitu. Kesimpulannya ada pros and cons untuk pemegang bunga manggar yang akan menampakkan keunikkan majlis perkahwinan ini.
  6. Neddy dan Intan: Menurut eksperimen yang telah kami jalankan, nadia dengan intan akan memegang watak sebagai Mak Andam dan penasihat fesyen. Nadia sebagai Mak Andam sebab kehandalannya menyolek wajah orang lain manakala intan pulak akan menjadi penasihat fesyen untuk pengantin perempuan memandangkan kata pengantin perempuan nie,intan pandai bergaya dan menggayakan orang! Maka khidmat mereka berdua akan merealisasikan lirik lagu Adam dengan Stacy dalam lagu Menggegar Dunia tu: "nadia....intan...bergabung,meletup ah!"
  7. Zaki: Dalam hikayat nie,zaki akan jadi ketua pesilat masa pengantin nak naik pelamin. Kitorang dapat bayangkan betapa vouge de vaas nya kenduri nie bila zaki datang dengan pesilat2nya sambil berkata, "Hey you the bride and groom! Wanna be on top (sambil menunjuk ke arah pelamin)?? See this first okay!"
  8. Aiya: Jurutol yang sangat funky dan rock! (hidup loga!). Kenapa jurutol?? sebab pengantin nie nak buat ala2 tradisional sikit dengan mengekalkan tradisi kutip duit tol sebelum naik pelamin! Aiaya ialah calon yang sangat tepat untuk memegang watak nie oleh sebab kehandalannya dalam bab2 macam nie! Aku dapat firasat yang mungkin aiya nie siap boleh bertekak dengan pengantin lelaki tu sebab buat pengantin kopak! Kat kelas pun selalu gak diorang telagah!
  9. Eika: Pada masa ini,eika akan datng bersama suaminya yang lebih dikenali sebagai Mr. F(bukan nama sebenar).Hahahaha! Seperti ziehan,eika juga membawa makhluk Allah yang baru setengah kejadiannya bersama dia. Oleh sebab eika nie aktif sangat, maka suaminya sempat memarahi dia supaya duduk diam-diam demi kebaikan kandungannya. Maka eika pun hanya mampu menurut kata-kata suami tercinta dan hanya mampu duduk dan menikmati makanan yang terhidang dengan begitu berselera sekali. walaupun eika tak dapat nak tolong apa2 dalam majlis perkahwinan kawan baiknya ini disebabkan kandungannya yang semakin sarat, namun kebahagiaan jelas terpancar di wajahnya!
  10. Khaliq: Ha! Ini part yang aku suka dan aku rasa semua pun tak akan lupa apa yang khaliq buat dalam majlis perkahwinan ni. Bertemankan handphone kesayangan yang masih lagi terjaga rapi walaupun dia masa tu dia dah ada handphone baru, khaliq masih lagi mengekalkan gaya 'lumous' nya. Dipanggil untuk menepung tawar pengantin di atas pelaminan indah, khaliq sempat lagi main lampu handphone dia tu sambil suluh2 kat depan pengantin! Mun mengaharapkan masa nie khaliq akan datang bersama liya lisa dan kerlipan lampu handphone dia tu sebagai memberi isyarat bahawa dia datang bersama liya lisa!
  11. Ahad @ Sabtu: Kami sepakat mengatakan bahawa ahad datang sebagai pelengkap majlis yang akan diadakan pada hari ahad atau sabtu (sebab sabtu nama glamour ahad yang diberikan oleh Puan Nazida!)
  12. Nik,Izzah,A'an: First of all aku tahu Izzah mungkin akan datang dengan pujaan hatinya khalid zukri(insyaAllah). Nik ,Izzah dengan a'an akan duduk semeja sebagai tetamu VIP pengantin perempuan bersama pasangan masing2.
  13. Paan: Pasangan pengantin ini menjemput khas paan sebagai pembaca doa dan pengalun selawat nabi masa pengantin masuk ke dalam dewan.
  14. Jajie,Nazreev,Shira,Nina,Rizal,Kiera,Diba,Fatin,Shikin,Eira,Meng: Ada yang akan datang dengan pasangan masing2 dan ada juga yang berseorangan, still dalam waiting list untuk naik pelamin pulak lepas nie. Tapi rizal mungkin akan datang dengan anies yuyu! Yang pasti semua dah pun berjaya masa nie!
Begitulah alkisahnya ceritera yang kami bayangkan semalam.Kemeriahan majlis perkahwinan tu jelas terpancar dengan gelagat2 dan karenah budak2 kelas gabung masa asasi undang-undang kptm sesi 2010/2011 yang turut hadir memenuhi jemputan. Kalau nak taip semua mau sampai esok pun aku masih terpacak lagi menaip macam nak buat tesis je gayanya!

p/s: Sesiapa yang dapat teka siapakah gerangan pengantin perempuan dan pengantin lelaki dalam cerita nie, aku salute ar~!

3 ulasan:

  1. aku nak dengan lisa surihani ke, diana danielle ke emma watson ke. ni liya lisa? siapakah? tak kenal aku

    BalasPadam
  2. o my jod la kan...kalau ngan lisa surihani,time tu dia da kerepot da pon!

    BalasPadam