Rabu, 29 Disember 2010

Suri Rumah Berjaya

Uaaaaaaaaaaaarghhhhhhhh! Sakit belakang aku nie x hilang2 lagi dari minggu lepas. Macam orang mengandung jek gayanya asyik pegang pinggang. Walaupun sekarang ialah masa untuk semua pelajar asasi UiTM berbulan madu selama seminggu, tapi aku bukannya boleh berbulan madu sangat. Tapi aku tak lah pernah rasa sepenat hari ini dalam hidup aku. Sampaikan sakit kepala and sakit pinggang aku yang baru nak tidur dari buat kerja diorang (yakni menyakitkan kepala, pinggang dan hati aku!), tak dapat nak ambik cuti walaupun sehari. Sudahnya 2 biji panadol, terbaik dari ladang, jugak yang terpaksa buat part time tolong aku uruskan cuti  Encik Sakit Kepala dan Encik Sakit Pinggang. Sekarang nie barulah aku faham betapa penatnya menjadi seorang suri rumah tangga yang berjaya!

Hari aku bermula dengan cuaca yang agak mendung yang memberi aku 99% rasa yang sangat enak untuk tidur. Malangnya, itu tidak boleh berlaku sebab aku kena teman mak aku pergi ke klinik untuk buat routine medical check-up dia. Tak apalah, bila lagi aku nak jadi anak solehah kalau bukan dari sekarang kan?? So, pagi-pagi yang sedap untuk tidur tu aku dah jadi driver mak aku bawak dia pergi klinik and tunggu dia selesai jumpa doktor. Kebosanan melanda. Aku cakap dengan mak aku yang aku nak pergi beli surat khabar kejap. Masalah pertama: Kat mana nak beli surat khabar?? Aku bukan selalu beli surat khabar kat sini,bapak aku yang tau. Putus asa dan berpatah balik ke dalam klinik setelah separuh jalan keluar. Duduk sekejap tiba-tiba mentol berkarat pun muncul atas kepala. Kan bagus kalau aku call je bapak aku tanya kat mana dia selalu beli surat khabar. 'Apalah ko hie hidayah?? benda senang macam nie pun ko tak boleh fikir awal2!'

Bapak aku  pun bagitau yang dia selalu beli surat khabar dekat orang yang jual kuih kat depan gate klinik tu. Lalu kaki pun melangkah keluar kat depan gate klinik tu dengan sejuta harapan dapatlah aku beli surat khabar Berita Harian @ Utusan @ NST @ The Star. Sesampainya aku kat gerai tu, yang ada cumalah Harian Metro , Kosmo dengan surat khabar politik. Aduhai.. Macam mana nie?? Lalu aku nekad untuk berjalan kaki menuju ke kawasan kedai2 yang terletak lebih kurang 500 meter dari klinik tu. Nasib baik  ada satu kedai macha tu still ada surat khabar yang aku nak. Kalau tidak kenalah aku berjalan sampai ke petronas yang letaknya 50 meter lagi. Maka aku pun pulang membawa segulung surat khabar kembali ke klinik tadi. Mak aku masih setia menanti di depan pintu bilik doktor. Aku pun mulakan pembacaan. Baru nak feeling baca surat khabar, mak aku ajak masuk dalam bilik doktor sebab nombor dia dah naik. Haduih.. Penat pun tak hilang lagi. 

Klinik Kesihatan Bandar Baru Bangi

Selesai satu bab, aku pun pulang ke rumah dengan hati yang biasa2 jek. Lepas sembahyang zohor, aku teringat yang aku tak bayar yuran UiTM lagi. Eh,tak boleh jadi nie! Hari nie dah 29 hb. Nanti lagi lama aku lupa terus pasal yuran. Maka aku usulkan kat bapak aku nak pergi cc print bil yuran and bayar kat bank islam. Bapak aku kata tunggu pukul 3 ptg sebab dia nak tengok Alisa (cite indon kat tv3 tu). Lalu, aku memutuskan untuk melelapkan mata sekejap sementara menunggu pukul 3 petang. Baru aku nak terlelap sekejap, bapak aku panggil. jiran aku telefon tanya internet dah ok ke belum. lepas tu bapak aku pulak bukak cite yang ada orang TM telefon dia bagitau yang diorang nak upgrade pakej internet kitorang kepada yang lebih mahal. Bapak aku yang ala-ala faham nie terus iyakan aje. Patutnya dia cakap tak nak! aduhhhh.. satu lagi masalah menimpa. Mak aku da start bising2 benda makin mahal sume. Maka aku pun terpaksa telefon TM balik nak batalkan offer tadi. Tapi tak dapat nak buat complaint sebab semua operator tengah sibuk. Berkali-kali aku try tapi tengah sibuk jugak.

Sudahnya aku kena jugak pergi TM Point kat Kajang yang sememangnya susup sasap tu lepas aku uruskan yuran aku. Bapak aku pulak mogok tak nak cakap apa-apa dengan orang TM tu sebab dia takut silap lagi. Aku jugak lah yang kena turun kat tempat tu and tunggu 45 minit kat situ dengan penuh ketidaksabaran sebab risau mak aku tak boleh bukak pagar kalau mak budak yang mak aku asuh tu balik since kunci rumah semua kitorang terbawak. Nasib baiklah pak cik kat kaunter betul-betul mengahadap aku tu faham setelah aku buat filem hindustan dengan dia kat depan tu (faham-faham jela yek!). Aku dapat turn awal sikit sebab dia pun tengok aku dah macam cacing kat depan dia menunggu. Kesudahannya dia janji akan check akaun bil nanti and akan batalkan tawaran tu. Fuhh! legaa!

Sampai jek kat rumah, aku terus mandi dan rehatkan diri.....Begitulah payahnya menjadi suri rumah tangga yang berjaya!

p/s: Sebenarnya Encik Panadol pun mogok kerja hari nie. Maka Encik Sakit Kepala dengan Encik Sakit Pinggang terpaksa kerja jugak...

2 ulasan: