Jumaat, 24 Disember 2010

Kerja Kanak-Kanak Riang!

Kalau orang lain cuti sekolah sampai dah tak tahu nak buat apa kat rumah,yang nak ambik result PMR tengah berpeluh-peluh, guling-guling atas katil sebab nak ambik result keesokan paginya, lain pulak cerita bagi sekumpulan kanak-kanak riang yang baru nak kenal erti 'bebas'. Kanak-kanak ini begitu riang semalam sebab baru sahaja selesai menduduki ujian Introduction To Law 3 yang sememangnya digeruni oleh seluruh kanak-kanak riang yang ambil subjek ini. Selesai je semua kanak-kanak riang nie isi kantung makanan diorang, maka mereka pun terfikirlah untuk melakukan satu kerja yang boleh release tension mereka2 ini.Karok ataupun dalam istilah betulnya karaoke menjadi pilhan kanak-kanak riang ini sebagai kudap-kudapan selepas makan. Alkisah, maka mereka pun berangkatlah menuju ke tempat karok nie.

Sesampai sahaja di tempat kudap-kudapan kanak-kanak riang nie, maka salah seorang daripada mereka pun mula berfikir dan berkata,

"weh,karok nie rm15 untuk 15 lagu. Masalahnya sekarang dah pukul 10 (malam). Kalau nak nyanyi 15 lagu tak sempatlah nak masuk gate Mawar sebelum pukul 11! "  

Lalu mereka pun berfikir sejenak. Setelah mengambil kira semua rintangan dan halangan yang mungkin akan berlaku, maka mereka pun memutuskan untuk meneruskan rancangan mereka untuk menikmati kudap-kudapan itu.

Setelah selesai menghiburkan hati, tibalah saatnya untuk kanak-kanak riang ini berpisah dan membawa haluan ke kolej kediaman masing-masing. Yang menjadi masalahnya waktu ketika itu ialah jam 11.10 malam. Pintu pagar utama masih lagi dibuka sampai pukul 12 tengah malam. Sesampainya sekumpulan kanak-kanak riang perempuan di persimpangan jalan menuju ke kolej kediaman mereka, satu perbincangan kecil diadakan.

"So, macam mana sekarang?? Nak masuk ikut gate pak guard ke ikut gate kompleks sukan yang dah roboh tu??" kata salah seorang daripada mereka @ ketua kanak-kanak riang itu.

"Apa kata kita try ikut gate pak guard dulu. Mana tau kot-kot dia bagi je masuk. Bukan lewat sangat pun." seorang daripada ahli kanak-kanak riang itu memberi cadangan.

Maka mereka pun memutuskan untuk ikut jalan yang menuju ke gate pak guard tu. Sesampainya mereka di pertengahan jalan, sebuah skuter meluncur laju masuk ke dalam kawasan kolej. Malangnya skuter itu ditahan oleh pak guard yang jaga gate Mawar tu. Sekalian kanak-kanak riang itu pun terhenti langkahnya dan melihat senario yang berlaku antara pak guard dan kakak yang membonceng skuter itu. Malangnya, pak guard tu ambik nama akak tadi sebab balik lambat dan terus tutup pagar besar tu. Kanak-kanak riang itu pun teruslah berpatah balik dan menggunakan plan B mereka.

Sesampainya mereka di Dataran Cendikia, mereka dikejutkan dengan kerliapan lampu daripada sebuah kereta di tepi DC tu. Almaklumlah, orang dah buat salah, takut kena kejar dengan pak guard je la jawabnya! Lalu, mereka pun dengan hati-hatinya mengatur langkah memanjat tangga2 kejayaan kat DC tu. Sampai pulak kat atas, ada la pulak seekor anjing yang dengan riangnya melintas di depan mereka. Terkejut gajah la kanak-kanak riang ini sekali lagi. Sesampainya di pagar belakang kompleks sukan yang telah roboh itu:

"jap, slow2. Takot ada pak guard kat belakang surau tu."

"scary nya!"

"Ok, line clear!"

Maka dengan itu mereka pun berlari dengan lintang-pukang melintas untuk menuju ke blok 1A bersaksikan seorang pak guard yang terpacak melijhat ke arah mereka. Atlit sukan olimpik pingat emas pun kalah! Acara sukan olimpik UiTM pecut 100 meter ini berakhir di garisan penamat bawah tangga blok 1A kolej Mawar. Selesai melepaskan lelah seketika mereka pun mula mendaki tangga2 kegemilangan untuk pulang ke bilik masing2. Masalah timbul apabila dengan tidak semena2 terdengar pak guard dengan motor kapcainya sedang menuju ke arah tangga yang sedang dinaiki kanak-kanak riang ini kerana tangga ini menghadap ke arah jalan keluar. Sekali lagi acara pecut 100 meter sukan Olimpik UiTM bermula untuk kategori menaiki tangga. Malangnya salah seorang kanak-kanak riang ini tersekat di tingkat dua kerana kepenatan. Lalu, dia pun mengambil keputusan untuk lari ke tandas agar pak guard tak nampak kelibat orang sedang menyorok (sebenarnya dia memang nak terkencing!). Telefon pun berbunyi:

"weh **y*h, ko kat mana??"

"aku kat dalam tandas la.. dah tak tahan sangat nie!"

"oooohh... Tak pe la kalo macam tu"

Setelah pasti pak guard telah pergi dari kawasan bangunan, maka kanak-kanak riang yang tertinggal tadi itu pun kembali meneruskan acara lari pecut tadi. Kesimpulannya semua kanak-kanak riang itu selamat  daripada ancaman pak guard tadi dan live happily ever after.


2 ulasan:

  1. ohhooo korang lah ye yang lari lintang pukang malam ittew. time tu aku ade je kat wakaf. kah kah

    BalasPadam
  2. ohohoho!x perasan lak ada orang kat bawah tu..

    BalasPadam