Sabtu, 20 November 2010

Sulam-bersulam

Bulan purnama tampak berbalam,
   Tersusun mawar kudup-berkudup;
Sulam-bersulam impian kusulam,
   Menjadi pedoman penyeri hidup.

Hahahaa!wah...seronok pulak rasanya dapat buat pantun pagi2 buta nie!Apa2pun,aku tak nak lah cakap pasal impian aku lagi sebab aku dah cakap dulu.Saja nak ceriakan blog aku nie yang asek mendung dengan cerita2 sedih jek slama beberapa minggu nie.Satu hal lagi,aku tak nak la post entry baru setiap seminggu pada hari yang sama lak tu..Haih..Sebenarnya aku baru perasan,sejak akhir2 nie aku asyik wat post baru lepas genap seminggu pada hari rabu jek..Haih..Nyampah la pulak teman nengoknya.Jadi,untuk mengelakkan semua itu,aku pun tergerak hati untuk menulis pada malam ini.

Bingkisan aku hari ini kan lebih kepada cerita aku zaman aku muda2 dulu.Seperti yang pernah aku cerita dalam post aku yang lepas,zaman muda2 aku x lah seindah mana,namun ada la jugak benda2 yang sampai hari nie aku tak boleh nak lupakan.Memandangkan sekarang nie dah nak masuk kepada musim orang kahwin dan aku pun baru jek pakaikan pengantin inai tadi,maka aku pun nak kongsikan sesuatu pasal majlis perkahwinan yang bagi aku agak lucu dan agak memalukan semasa sepupu aku kahwin 3 tahun yang lepas.


nie bukan gambar sebenar majlis sepupu aku.hahaha!


Alkisah,maka tersebutlah kisah.Kisah apa?Kisah hari akad nikah sepupu aku nie..Oleh sebab sepupu aku nie lelaki,maka kami semua kenalah pergi ke tempat pihak perempuan di mana majlis akad nikah tu diadakan dimasjid dekat dengan rumah pengantin perempuan.Bila nak berarak ke sana,maka semua hantaran pun hendaklah di bawa bersama ke masjid tu.Nak dijadikan cerita,aku pun turut menjadi mangsa untuk angkat hantaran,aku dah cop baekk punya,coklat!Tapi mak kau buat muka sedih cakap dia tak larat nak angkat barang berat dan suruh aku angkat benda lain and bagi coklat tu kat dia.Haduihhh..Melepas aku..Aku pun tengoklah kalau ada pape yang aku boleh angkat lagi.yang tinggal hanyalah tepak sirih.Aku buat2 bodoh jek sebab aku tau benda tu berat!Sama berat dengan tanggungjawab untuk bawak benda tu yang ada cincin kahwin kat tengah2 tu.Tiba-tiba(jengjengjeng!)sedara mak aku dengan bangganya suruh aku angkat benda tu sebab semua orang dah keluar.Maka,aku dengan rasa penuh rendah diri dan separuh rela pun angkat jugak lah benda tu.Lepas tu,sekali lagi,dengan bangganya sedara mak kau tu usik aku,"ha,orang yang angkat tepak sireh nie,tak lama lagi ada la orang nak masuk meminang!terutamanya anak dara!".Apa lagi,semua pakat dok gelak and usik aku la!haiiihhhhh..maluunyaaaaaa!


Macam niela lebih kurang tepak sireh yang aku bawak tu.humangai,boghek nyo bondo tu,tuhan ajolah yang tau!

Maka,berangkatlah kami ke masjid yang dijanjikan.Aku naik kereta dengan mak cik aku,asing dengan parents aku.Disitu lah kesabaran dan skill aku diuji.Bila sampai part corner,pak cik aku denagn baiknya buat drift..Maka aku pun berusaha semaksima mungkin untuk tahankan cincin dengan tepak sireh uh daripada jatuh sebab cukannya dorang lekat benda tu,just letak macam tu jek.Dibantu dengan jeritan mak cik aku,"dayah!!!jaga cincinnnnn..jangan bagi jatuhhhhh..tak elok nantiiiiii!!!!"Perghhh!memang superb la!
Maka aku dengan susah payahnya berjaya menghadapi rintangan dan cobaan itu.Fuhh!legaa..Sesampainya kami di masjid,sekali lagi kesabaran dan kekuatan fizikal serta mental aku diuji.Kena tunggu tercongok kat depan pintu masjid tu sambil menatang tepak sireh tu untuk jangka waktu yang boleh mengkebaskan kai dan tangan aku yang dah nak naik bengkak!Alasannya sebab orang baru lepas sembahyang isya' and imam tengah baca doa.Wah!memang hebat.teras macam aku tengah bina badan pulak masa tu,angkat berat!Sesudah tu,masa nak masuk pulak.Sah2 la aku kena duk depan sekali sebab aku bawak tepak sireh yang disusun di depan pengantin.Mallluuuunnnyaaaaaaa!macam Fashion show pulak rasanya kena catwalk tapi yang berbezanya kena bawak tepak sirehhh!baru nak control ayu tapi x boleh sebab tepak sireh tu dah buatkan aku nampak sangat miserable!Nie sume mak aku punya pasal la!Huh!Lepas je letak benda tu,aku terus duk belakang sorang2 untuk sementara waktu bagi melepaskan lelah.

Itulah pengalaman yang aku tak boleh nak lupakan sepanjang hayat aku.Malunya aku time tu hanya Allah saja yang tahu.Kena usik,kena jerit,kena control,semuanya kenalah!Lepas tu,seminggu aku demam urat n x leh nak angkat tangan aku.Kaki aku pulak kejang memanjang sebab aku pakai heels aku paling tinggi malam tu.Haduihhh..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan