Rabu, 4 Mei 2011

Seribu Rasa Menjadi Satu

Siang tadi aku dikejutkan dengan satu panggilan telefon yang amat kunanti-nantikan selama dua bulan ini. Satu panggilan yang akan merealisasikan impian pekerjaan aku untuk cuti yang panjang ini. Disaat aku hampir berputus asa kerana tidak mahu utnuk terus meletakkan harapan pada sesuatu yang tidak pasti, bunga harapan aku kembali mekar dan mewangi~ Hahahahaha~

Nak tau apa itu?? Aku ditawarkan untuk menjadi seorang guru ganti di sekolah menengah lamaku sendiri!!! Ala-ala sirih pulang ke gagang gitu. Hahahaha! Gembira memang tak payanh nak cakaplah kan. Tapi terselit jugak perasaan sedih, takut dan risau. Asbabnya??


1. Aku masih belum dapat gaji di tempat aku bekerja kini.Sedangkan, aku cuma ada sampai minggu depan sahaja untuk terima tawaran jadi guru ganti tu. Maknanya aku cuma ada sampai hujung minggu ini sahaja untuk bagitau pada majikan aku sekarang yang aku nak berhenti sekaligus aku nak lah gaji aku untuk bulan lepas. Masalah di tempat kerja aku sekarang hampir kesemua pekerja yang ada berhenti. Bukan sebab dia tak bayar gaji tapi sebab mereka ditawarkan pekerjaan yang lebih baik. Begitu juga dengan aku. Serba salah aku dibuatnya. Aku takut majikanku itu tak nak bayar gaji aku sebab aku nak berhenti mendadak. Melepas gaji aku sebulan~

2. Aku takut juga jika tawaran untuk menjadi guru ganti itu hanyalah untuk sebulan sahaja. Ini akan membuatkan aku terlepas peluang untuk mendapat gaji setiap bulan. Kan ke namanya yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran...

3. Sedih juga turut kurasakan untuk meninggalkan adik-adik di tempat aku mengajar sekarang ini. They are fast learners. Hanya dalam masa sebulan sahaja mereka sudah mampu untuk mengingat tertib solat fardhu. aku bangga dengan mereka semua. Tapi impianku harus dikejar. Apatah lagi telah terbentang luas di depan mata!

Kesimpulannya, semua rasa seakan bergabung menjadi satu untuk satu peristiwa ynag membahagiakan hidupku untuk hari ini!

p/s: Excited untuk menjadi guru di tempat belajar sendiri. Hahahaha! Insya Allah. Amin~

3 ulasan:

  1. jadi....keputusannya...gi ke tidak...??

    BalasPadam
  2. keputusannya saya tak pergi kerana offer tu hanya utk 23 hari sahaja..

    fatin:hahahaha~! xde maknanya~~

    BalasPadam